Wednesday, July 27, 2011

Черният лебед в (раз)единение със себе си



Филмът ми хареса най-вече заради това, че не е каквото зрителят очаква - сякаш натрапчивата неспособност на Нина да се превъплъти в Черния лебед, отстъпва място на един много по-дълбок и всепоглъщащ страх - стахът от живота. Предположих, че филмът има подчертан характер на психологически трилър още в първата сцена с майката - обсебваща, жадуваща контрол до болезнена маниакалност. Тогава започнах да наблюдавам героите по-внимателно, за да откиря, че сякаш няма нито един със "стабилна психика" - и докато Нина и майка й се отдават на тихата лудост на отношенията по между си, която не може да бъде доловена и разпозната извън стените на дома им, и са привидно перфектно нормални, откритите сексуални покани на Тома, както и ексцентричността на Лили са едни по-стабилни, ако щете - здравословни - лудости, защото са осъзнати и (само)признати, т.е. носителите им не ги крият, защото не смятат, че има от какво да се притесняват. При Нина страхът да живее намира изражение дори във физическа болка - раната на гърба й, постоянните привидения на разранени пръсти, кървяща кожа, огромният шев на крака на Бет - ето какво и причинява нерешителността от вътре, ето какви рани носи душата й. Защо? Те символ на напиращите в нея неизразени, незадоволени желания ли са, или последиците от задоволяването им - осакатяването на "морала", който цял живот е бил насаждан в нея, за да се топи малко по малко с приближаването на лудостта. Странното е, че подсъзнателните й желания не са свързани с таланта й на балерина и недостига на онази страст, за който Тома не спира да я упреква. Не, тя не бленува толкова да изпълни задоволително за него ролята на Черния лебед, тя бленува за човешко докосване, за любов, секс. И не секс с Тома. В балета - лоното на безупречната красота и чистота, нахлува знакът на кръвта, раната - метаморфозата в очакващата душа. Заедно с Нина губим представа за това, кое е реалност и кое не. Макар според мен това да няма значение, защото всичко заедно - привидение, сън, истина, всичко е част от душата й, т.е. в мислите й всичко е еднакво реално. Като я наблюдавах, виждах Одри Хепбърн - същото отчаяние от "Закуска в Тифани", същият невинен, страдащ поглед - очите като буфер между ужаса на външния свят и вътрешния саморазпад. Нямам представа дали ефектът е търсен съзнателно, или просто на мен така ми се струва, но си представях как навярно Портман е наблюдавала внимателно филмите на Одри, за да овладее грацията, нежността и страха й до съвършенство.

Ето цитатите, които ще запомня:

"Perfection is not just about control; it's also about letting go."

”Because everything Beth does comes from within. From some dark impulse. I guess that’s what makes her so thrilling to watch. So dangerous. Even perfect at times, but also so damn destructive.”

"The only person standing in your way is you."

No comments:

Post a Comment